הסיכון הלא מחושב של ג'יי. פי מורגן

ההפסדים הגדולים של התאגיד הבנקאי הגדול בארה"ב מלמדים שלא כל גוף שמקים מערך ניהול סיכונים נזהר

טעות מבישה, כך הגדיר ג' יימי דימון, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן צ' ייס, את אסטרטגיית הגידור השגויה שהביאה להפסד של שני מיליארד דולר. הפרשה כבר מכה גלים בעולם הפיננסי בארה"ב. המשקיעים נבוכים, מנכ"ל קרן המטבע הבינלאומית קרא לדימון להתפטר ויש הטוענים שעל הרגולטורים להביא להדחתו. אך ג'יי.פי מורגן אינו הראשון וכנראה גם לא האחרון המוזכר כגורם פיננסי שהפסיד סכומי עתק בשל "טעויות מבישות" או אסטרטגיות שגויות, וכל זאת כאשר אירועי 2008 עדיין מכים בכלכלת העולם.

תקלות וכשלים הנובעים ממגוון סיבות גורמים לארגונים נזקי עתק. שוב מתעוררות השאלות: היכן היו כל אותן בקרות שייעודן למנוע מקרים מסוג זה, איפה היתה הנהלת הארגון שתפקידה לפקח על מערך ניהול הסיכונים בארגון, ואיפה היו חברי הדירקטוריון שאמורים להנחות את ההנהלה בנושא?
לא כל מי שמתהדר בקיומו של מערך ניהול סיכונים הולם אכן מנהל מערך כזה בפועל. כמו כן, לפחות חלק מהמנהלים לא באמת הפנימו את הלקחים של המשבר הכלכלי, אף שבעקבות משבר זה הפך ניהול הסיכונים לטרנד בינלאומי ולחלק בלתי נפרד מהלקחים של כל ארגון.

כלכלי מתקדם. בתחום ניהול הסיכונים גלומים סיכונים גדולים בשל מורכבותו והמינוף הכרוך בו. כך, ככל שהסיכון הפיננסי גדול יותר יש צורך בניהול סיכונים הדוק יותר. האחריות כאמור מונחת גם על כתפיהם של הנהלת הארגון ושל הדירקטוריון, אשר לעתים חסרים את הכלים להבנת החומרה של המצב. רק כאשר אירוע הכשל מתרחש מוסקות המסקנות, וגם אז לא פעם ניתן לכך פתרון נקודתי בלבד. 

ארגון ללא מערך ניהול סיכונים ראוי עלול להיחשף לפגיעה, שבמקרים קיצוניים אף מביאה לקץ דרכו העסקית, ובדרך כלל מלווה באובדן כספי ציבור רבים. 

הכותבים, צביקה גנדלמן ומירית רוזנו הם משנה למנכ"ל ומנהלת תחום ניהול סיכונים בחברת הלפרין יועצים

המאמר פורסם ב nrg ב- 16/05/2012

שינוי גודל פונט
ניגודיות