מישהו מרוויח מהפרופיל שלכם

ככל שהשימוש ברשתות החברתיות יגבר, כך גם האיום על פרטיות הגולשים יילך ויחמיר – היקף המידע הפרטי העובר ברשת הוא עצום

בעוד ערך המניה של פייסבוק אינו מצליח להמריא, חברות מסחריות דווקא ממשיכות לזהות פוטנציאל לרווח ברשת החברתית. רק באחרונה פורסם כי חברת האשראי הגרמנית שופה ביקשה מפייסבוק לקבל מידע על הרגלי הגלישה של המשתמשים. ממשלת גרמניה אמנם בלמה את המהלך בטענה שהדבר פוגע בצרכנים, אבל מהלכים דומים מתרחשים במקומות אחרים בעולם.

ככל שהשימוש ברשתות החברתיות יגבר, כך גם האיום על פרטיות הגולשים יילך ויחמיר. היקף המידע הפרטי העובר ברשת הוא עצום. כך, למשל, לפי ארגון Online Education.net, כ-20 מיליון איש חושפים את גילם כשהם נוקבים בתאריך יום ההולדת שלהם ברשתות החברתיות, וכ-5 מיליון משתפים את חבריהם במצבם הזוגי. יתרה מכך: 20% מהגולשים בפייסבוק ו-63% מהמשתמשים באפליקציות מוותרים על הגדרות פרטיות אישיות. מיליוני הגולשים האלה פשוט מעדיפים לדבוק בברירת המחדל שהמערכת מגדירה עבורם – וזו מאפשרת לא אחת את חשיפת המידע לצדדים שלישיים, כולל חברות מסחריות.

כמו שקורה בדרך כלל, הכל עניין של אינטרסים. מרבית האפליקציות שאנו מורידים לסלולר או לטאבלט מתבססות על מודל עסקי שכולל העברת מידע לצדדים שלישיים. מכאן, שמי שאינו משנה את הגדרות הפרטיות שלו באפליקציה, מבטא מראש הסכמה לאפשרות שהמידע האישי שלו יגיע לידיהן של חברות מסחריות.

הרשתות החברתיות עצמן אמנם נסמכות על פרסומות ממומנות לשם ייצור הכנסות, אך יש להן אינטרס ברור להגדיל רווחים על ידי כך שיעבירו למפרסמים מידע אישי השייך לגולשים. העברת מידע כזה תאפשר למפרסמים, בהם חברות קמעונות, מוסיקה, ביגוד ומזון – לפנות לגולשים באופן ממוקד עם פרסומות המותאמות לטעם האישי שלהם. כך הרשת החברתית תרוויח פעמיים: פעם אחת מהעברת המידע למפרסם, ופעם שנייה מגביית התשלום עבור הפרסומת.

ייתכן כמובן שכל זה לגיטימי. בסופו של יום, הגולשים ברשת נתנו את הסכמתם לתנאי האתר ורשאים לבצע שינויים בהגדרות הפרטיות שלהם בכל עת שיחפצו. חלק מהגולשים בוודאי גם נהנים מההזדמנויות שמוצעות להם לרכוש מוצרים ושירותים, והאינטרס של המפרסמים אף הוא אינו פסול בהכרח.

שופה הגרמנית, למשל, טענה כי זיהוי החלונות הפתוחים בדפדפן של הגולשים יאפשר לה להבין טוב יותר את צורכיהם ולספק שירות יעיל יותר. מצד אחר, גבולות פרוצים בכל הנוגע לשימוש במידע פרטי הם סכנה של ממש. אם המידע שלנו ברשת ייהפך להפקר, עד מהרה נהפוך כולנו לקורבנות של "אח גדול" וירטואלי שעינו תמיד פקוחה כדי לגזור קופון ולהרוויח על חשבון הפוסטים שלנו, התמונות שלנו, הסטטוסים שלנו והחיים האישיים שלנו. בעידן הטכנולוגי שבו אנו חיים אין שחור ולבן ואין פתרונות קסם ברוח זבנג וגמרנו.

הגולשים בפייסבוק חייבים לפתח מודעות גדולה יותר לפרטיות המידע שלהם ולנהל טוב יותר את הסיכונים הכרוכים בחשיפתו – כל גולש בהתאם להעדפותיו האישיות. במקביל, המחוקקים והרגולטורים אינם יכולים עוד לעמוד מן הצד. על הרגולציה להתערב בעת הצורך ולהגדיר מהם גבולות השימוש במידע פרטי לצרכים מסחריים ומהם החסמים הנדרשים לטובת העניין.

ככל שנשכיל לבנות מערכת עדינה של איזונים ובלמים בכל הנוגע לשימוש מסחרי במידע פרטי, כך נבטיח שכל הצדדים ירוויחו מההזדמנויות שמציעות לנו הרשתות החברתיות.

הכותב, צביקה גנדלמן הוא משנה למנכ"ל בחברת הלפרין יועצים HMS

המאמר פורסם ב- themarker ב- 05/11/2012