המתווך של היום הוא החלבן של פעם

לפני פחות מ-10 שנים, רשת בלוקבאסטר היתה אחת מענקיות וול סטריט . עם עשרות אלפי עובדים בכל העולם, 6,000 חנויות בארצות הברית לבדה ועוד אלפי חנויות במדינות אחרות. אבל הקריסה היתה חדה ומהירה: ב-2010 הודיעה החברה על פשיטת רגל וכיום תוכלו למצוא בכל ארצות הברית רק 500 סניפים של החברה, שבינתיים נרכשה בזול

בעת קריסתה, בלוקבאסטר היתה חברה צעירה יחסית, כבת 25 בסך הכל, לא ממייצגות העולם המסחרי הישן דוגמת העיתונות המודפסת, ענף השדכנות המסורתית, מתווכי הדירות ועוד. ובכל זאת, היא לא הבינה את משמעותה של מהפכת האינטרנט.

 בניגוד לציפיות המוקדמות, לא היו אלה ההורדות הבלתי חוקיות שהפכו את החנויות שלה למיותרות. היו אלה דווקא שירותי השכרת הסרטים בתשלום, כמו "נטפליקס" ו"הולו", שהפכו ל-VOD ענק שמיליוני צרכנים מחוברים אליו ישירות דרך האינטרנט. בלוקבאסטר, שהיתה המתווך הפיזי בין עולם התוכן העצום של הוליווד לצרכן בביתו – הפכה ללא רלוונטית.

 הלקח המהדהד של בלוקבאסטר, צריך להשפיע על כולם – חברות ענק, בתי עסק קטנים, ואנשים בודדים. העלמותו של המתווך הקונבנציונאלי היא אחת התוצאות המעניינות של מהפכת האינטרנט והמדיה החברתית.

"מוח-כוורת" – חכמת ההמונים

אנחנו חיים כיום במציאות חדשה, שבה האדם הבודד הזקוק לפרט מידע שעשוי להשפיע על חייו התרגל לפנות באופן עצמאי וישיר אל מאגר הידע עצמו, בלי מתווכים. זה נכון לא רק לסרט הבא שיראה, אלא גם לדירה הבאה שבה יחיה, בן הזוג שאיתו יחלוק את חייו ומסלול הטיול שלו. כל הידע הזה טמון במאגרי מידע אינטרנטיים המתעדכנים באופן שוטף על ידי המוני גולשים ברשתות החברתיות השונות.

בעבר התהליך היה ברור. כדי להיכנס לעולם ידע חדש ובלתי מוכר, האדם הבודד היה ניגש למומחה שיקשר בינו לבין התחום הנדרש. היום הוא פונה אל חכמת ההמונים, המכונה לא פעם "מוח-כוורת". שאלה שנזרקת לחלל הפייסבוק או לפורום העוסק בתחום מקצועי ברשת החברתית לינקד-אין, יכולה להניב הרבה יותר תועלת. כרטיסי טיסה אפשר למצוא באתרים כמו kayak וכשמבקשים לקנות משהו – אפשר לפנות ל-e-bay.

המידע הוא בחינם ובלתי תלוי, וכל אחד יכול לעשות בעצמו תחקיר המורכב מפרטי ידע רבים וממקורות רבים. האדם כבר לא מטיל את יהבו על אדם אחד בעל אינטרסים משלו, אלא משלב מידע עשיר ומגוון.

משום כך, מי שהתרגל לעמוד במקומו ולקלוט את זרם הלקוחות המבקש ייעוץ ותיווך בתחום עיסוקו, עלול לגלות, כמו בלוקבאסטר, שהוא פשוט אינו רלוונטי. הוא עשוי להמשיך להיות איש המקצוע הטוב בתחומו, אך הלקוחות פשוט ידלגו עליו, משום שהם נמצאים בעולם אחר.

הכל נמצא באינטרנט

האדם הבודד המבקש ייעוץ, מרגיש בטוח יותר בסביבתו הטבעית – הרשת החברתית, והוא סומך יותר על מארג הקשרים והמאגרים הנמצאים באינטרנט. שם הוא יכול למצוא הכל: דירות בין חברים לפני שהן מתפרסמות, משרות לפי תחומי עיסוק ועניין, קשרים חברתיים, מידע על מניות והשקעות, עזרה ראשונה משפטית או בענייני רווחה.

המודל העסקי משתנה ברגעים אלה ממש. המידע זורם כיום באופן ישיר ממי שמייצר אותו אל הלקוח דרך מתווכים אוטומטיים וממוחשבים. מאגרי המידע מכילים הרבה יותר נתונים מכפי שכל מתווך אנושי יוכל להחזיק, והם מוזנים ומתעדכנים באופן שוטף.

זוהי מציאות חדשה, בה המתווך עלול לגלות שאין לו שום יתרון יחסי בכניסה לרשת שיכול להפוך לכסף. ייתכן שהדבר יוביל למחיקתם של חלק ממקצועות התיווך, או לצמצום ניכר בהיקף המועסקים בתחומים אלה, למשל מתווכי דירות, מגייסים בחברות כוח אדם, סוכני נסיעות, אנשי מודעות בעיתונים ואפילו כל מוכר בחנות.

תהליך זה מדגים עד כמה חשוב שכל בעל עסק יידע לבחון באופן תדיר את האסטרטגיה בה הוא נוקט וכן לנהל את הסיכונים עימם הוא מתמודד באופן מושכל. לאורך ציר זמן, עוד בעלי מקצוע ימצאו את עצמם ללא תעסוקה בתחום בו התמחו לאורך שנים.

ראוי גם שהמדינה תיטול אחריות ותטפל בנושא מבעוד מועד. ניתן למשל, להציע קורסי הסבה לאותם בעלי מקצועות, או לדאוג להכשרה מקצועית חלופית על מנת  להקטין הסיכוי לכך שיישארו מחוסרי עבודה. כך ניתן יהיה למנוע מצב בו המתווכים ימצאו את עצמם הופכים לנציגי העולם הישן, ממש כמו מחלקי הקרח או החלבנים בזמנו.

הכותב הוא המשנה למנכ"ל חברת הלפרין HMS 

המאמר פורסם ב- ynet ב- 12/05/2013